tisdag 24 mars 2009

Hjärter dam - del 2

Jag ställer ner resväskorna i hallen. Tar ljudlöst av mig skorna. Ser de fem, sex plankor i vårt trägolv som knarrar när man kliver på dem. Tar ett djupt andetag och börjar trippa. Undviker dem så som Indiana Jones undviker de bokstavsprydda stenarna i tredje filmen. Tre år med dig har lärt mig att du hatar när det knarrar i plankorna. Och jag har lärt mig, kuvat mig, anpassat mig.

I handen har jag en bukett röda rosor. Från vardagsrummet hör jag hur du snarkar. Innan jag kommer in i rummet vet jag redan exakt hur du ser ut. Hur din slappa kropp breder ut sig över soffan. Bredvid dig ligger liket av en chipspåse. Länsad på sitt innehåll till sista potatisfragment. Från din mungipa hänger en sträng saliv och rör sig rytmiskt med dina snarkningar. Jag böjer mig ner över dig.
- Älskling, jag är hemma, viskar jag ömt och smeker dig över håret.

Du rycker till. Sätter dig upp. Ser dig yrvaket om. Dina ögon blixtrar till. Instinktivt som en ett rovdjur. Jag ångrar redan att jag är hemma. Din sura andedräkt slår emot mig som en örfil när du öppnar munnen.
- Vad fan gör du hemma?

Jag ångrar redan att jag inte kvävt dig med kudden. Avslutat vårt helvete. Förbannar min naivitet. I några sekunder hoppas jag att blommorna ska blidka dig. Få dig att gräva ner stridsyxan. Du ser på dem med en föraktfull min. Öppnar munnen, men stänger den igen. Väntar ut mig.
- Jag saknade dig. Tog med mig blommor, säger jag och ser underdånigt på dig. Röda rosor är ju dina favoriter, tillägger jag.

Du reser dig mödosamt ur soffan. Jag blir glad. Tror att du ska hämta en vas att ställa blommorna i. Så att de överlever den torra kylan i vårt hem. Du pular ett tag i köket. Sen blir det tyst. Jag går ut till köket. I handen har du en cigarett, ingen vas.
- Älskling vi bestämde väl att du inte skulle röka under fläkten?
Du ger mig en hatfylld blick. I dina ögon måste jag se ut som en idiot där jag står där med buketten i min hand. Rasande går jag fram mot dig, förbi dig, sliter upp skåpsdörren bredvid dig och slänger in blommorna. Trycker ner dem. Dödar dem. Du betraktar mig lugnt. Tycker mig se ett snett leende i ditt ansikte.

Jag vänder på klacken och går ut ur köket. In i badrummet. Tar av mig kläderna och är på väg in i duschen. Ångrar mig, går till handfatet och tar upp din tandborste. Står och håller den framför mig några sekunder, betraktar den. Böjer mig ner och öppnar toalettlocket, doppar den några gånger och ställer sedan tillbaka tandborsten.

Ser ditt ansikte framför mig. Tar upp tandborsten igen och skrubbar toalettens insida med den. Frenetiskt borstar jag insidan av porslinet. Ställer tillbaka tandborsten. Ser mig själv i spegeln. Där fick du jävla satkärring, tänker jag. Sen onanerar jag i duschen och tänker på din syster.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar