måndag 6 april 2009

Hjärter dam - del 4

Det finns inget som stör mig så mycket som när du snarkar. Djupa rosslingar som bryter tystnaden i vår lägenhet gör mig galen. Efter varenda ett av dina djupa, ljudliga andetag önskar jag tystnad. Ett slut. Att just det andetaget vore ditt sista.

Jag går upp och tar ett glas vatten, dricker det snabbt och glupskt så att hälften rinner ner längs min hals. Sen sätter jag mig vid köksbordet och lutar huvudet mot bordsskivan. Blicken fastnar på en bild på oss som sitter på väggen. Den midosommaren vi firade med din mor. Den skatan. Du blir mer lik kärringen var dag som går.

Då försvarade du mig när hon var på mig. När hon kritiserade mig för min frisyr, mitt jobb och min bil. Allt var fel och ingenting dög. Nu är det du som klagar. Som njuter av att hacka på mig. Påpekar vilken förlorare jag är.

Jag går in och lägger mig bredvid dig igen. Du vänder dig mot mig. Ditt avslappnade och fridfulla ansikte får mig att känna saknad. Saknad efter tiden som varit. Efter personen du en gång var. Öm, kärleksfull och vacker. Vad gick fel? Jag smeker din kind och kysser dig lätt på den. Du vänder dig om igen. Bort från mig. När jag lägger min arm om dig tar du bryskt bort den. Jag låter mig inte nedslås. Trevar längs din midja med mina händer och drar dig till mig.
- Älskling, ska vi?
- Nej din jävla idiot. Jag vill sova.
- Men, det var ju så längesen...
Du suckar högt och irriterat. Öppnar munnen för att svara men ångrar dig. Du förblir tyst.
- Skit i det då, säger jag och flyttar mig bort från dig.
Vi ligger tysta bredvid varandra. Var och en på sin sida av sängen.
- Jag ska resa bort i morgon, säger du plötsligt.
- Var ska du då?
- På spa.
- Jaha, med vem då?
- Med jobbet...

Du ljuger. Jag vet att du ljuger. Vilket jävla jobb tar med sina anställda på spa. Du ska träffa någon, tänker jag. Svartsjukan väller upp i mig. Som ett gift sprider den sig i min kropp. Du ska resa bort och knulla. Men mig kan du inte ligga med. Efter någon timme somnar jag. Fortfarande skakande av ilska.

Vaknar arg. Trött och förbannad. Klampar extra högt i parketten på min väg till toaletten. Smäller i badrumsskåpet. Tar av mig kläderna och hoppar in i duschen. Greppar shampoflaskan och tvättar håret. Skrubbar det frenetiskt, som om det vore infekterat. Ställer ner flaskan.
- Spa, du ska få se på spa, säger jag högt.

Jag tar upp shampoflaskan igen och tömmer den på halva dess innehåll. Sen öppnar jag den och för den till min penis. Låter min gula morgonurin skölja ner i den. Sätter på locket igen, skakar om den och ställer tillbaka den. Visslande stiger jag ur duschen och klär på mig igen. Innan jag går ropar jag:
- Älskling, ha det så kul på ditt spa. Hälsa alla.

2 kommentarer: